Wakacje z biblioteką 2020: Co nieco o pszczołach
24 lipca obchodzony jest Dzień Pszczółki Mai. Dzieci poznały tę sympatyczną bohaterkę w 1912 roku, gdy niemiecki pisarz Waldemar Bonsels wydał książkę Pszczółka Maja i jej przygody. Tak, nasza pszczółka ma już 108 lat! Polskie tłumaczenie książki ukazało się w 1922 roku. Nie każdy jednak wie, że historia Mai zaczęła się od książki – wiele osób bardziej kojarzy seriale animowane, w tym ten z lat 70-tych ubiegłego wieku z chwytliwą piosenką Zbigniewa Wodeckiego. Oprócz książki Bonselsa można znaleźć też wiele opowiadań o Mai autorstwa współczesnych pisarzy.
*** *** ***
Z okazji święta Mai warto dowiedzieć się czegoś o pszczołach. Te owady pełnią ważną rolę w przyrodzie. Przede wszystkim zapylają większość gatunków roślin stanowiących pożywienie człowieka i zwierząt. Do tego wytwarzają miód oraz inne produkty, np. propolis (kit pszczeli), pyłek kwiatowy, wosk, mleczko pszczele i jad pszczeli – wykorzystywane są do produkcji leków i kosmetyków. Dlatego ważne jest, by chronić pszczoły, m.in. siejąc rośliny miododajne.
Zachęcamy do wysłuchania audiobooka Kai Kulincz Jak pszczoły robią miód? Jeśli wyłączycie dźwięk, możecie czytać sami – tekst wyświetla się na ekranie.
Można zobaczyć film, na którym pszczelarz pokazuje wnętrze ula.
W związku z naszym dzisiejszym tematem polecamy Wam książkę Piotra Sochy Pszczoły, dzięki której poszerzycie swoją wiedzę na temat pszczół – możecie zobaczyć wypowiedzi dzieci na temat książki oraz film omawiający jej treść. Książka jest w zbiorach Wypożyczalni i Czytelni dla Dzieci i Młodzieży.
Można zobaczyć trzy odcinki (odcinek 1, odcinek 2, odcinek 3) krótkiej animacji Z kamerą wśród pszczół – pszczoła Kaja opowiada w nim o życiu mieszkańców ula.
Uczniowie mający już w szkole lekcje biologii mogą przeczytać artykuł Pawła Wiśniewskiego, w którym znajdą więcej informacji. A dorosłych (i starsze dzieci też) zapraszamy do obejrzenia udostępnionego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej webinarium dla nauczycieli pt. Pszczoły z pszczelarzem Kamilem Bajem. Na pewno odpowie na wiele pytań dotyczących pszczół.
*** *** ***
A teraz zadanie dla najmłodszych. Spróbujcie dopasować numerki z elementami budowy pszczoły do odpowiednich strzałek.
Starsi natomiast mogą zmierzyć się z zadaniem poniżej dotyczącym życia pszczół. Określcie, czy podane zdania są według Was prawdą (P) czy fałszem (F).
Rozwiązania obu zadań podamy w kolejnym wpisie na naszej stronie.
*** *** ***
Baśń Królowa pszczół według braci Grimm do wysłuchania. Czy znacie inne bajki o pszczołach?
*** *** ***
Lubiącym miód polecamy sprawdzenie przepisów kulinarnych – może to sposób na wspólne rodzinne spędzenie czasu? Miodownik mandarynkowy lub ciasteczka miodowe, a do popicia lemoniada z miodem.
Na stronie dobrzesiebaw.pl znajdziecie ciekawe karty pracy dla przedszkolaków. Zachęcamy do korzystania!
*** *** ***
Rozwiązanie zadań z poprzedniego wpisu:
- Zadanie o historii zegarów: 1 – c; 2 – i; 3 – d; 4 – b; 5 – h; 6 – a; 7 – j; 8 – g; 9 – f; 10 – e; 11 – k; 12 – l.
- Zadanie o godzinach: Tarcza zegara nr 1 – wyświetlacze E, S (godzina 7:30 i 19:30); 2 – B, O (9:55 i 21:55); 3 – F, T (5:19 i 17:19); 4 – D, R (1:21 i 13:21); 5 – L, Ł (8:37 i 20:37), 6 – J, Y (4:20 i 16:20); 7 – I, Z (0:12 i 12:12); 8 – G, P (4:55 i 16:55); 9 – C, N (2:02 i 14:02); 10 – K, W (8:45 i 20:45); 11 – A, M (3:37 i 15:37); 12 – H, U (11:19 i 23:19).